Trenul 118 „Bukovyna” Cernauti – Kiev goneste nebun prin padure. Afara e soare, semn ca vom putea merge din gara Passazhirskyi pana pe Maidan pe jos. Peroanele garilor prin care trecem sunt din ce in ce mai pline de navestisti care merg la munca, pe masura ce ne apropiem de capitala. Intram in suburbii, apoi dupa circa 10 minute incetinim si intram in gara.

La 36 ore de la plecarea din Oradea, punem piciorul in gara Kiev- Calatori, la linia 12. Ne facem loc prin multime, urcam scarile pasarelei ce trece peste linii, apoi coboram iar cu scara rulanta in holul principal al garii si ne oprim. Suntem fermecati de cladire, de marimea ei, de coloanele impunatoare, de picturile prezente la tot pasul. Facem cateva poze si iesim, ignorand soferii de taxi care-si ofereau serviciile si ocolind marshrutkele obosite (niște microbuze vechi și hodorogite, pe post de maxi-taxi), care asteptau calatorii sa-i duca in te miri ce locuri din Kiev sau dincolo de el.

Trenul 118 Cernauti – Kiev sosit la destinatie: gara Kiev- Calatori, linia 12

Gara Kiev- Calatori…in stanga, reclama la KFC: inghetata la 15 grivne (~ 2.10 RON)

Gara Kiev- Calatori… fresce cu cele mai cunsocute obiective turistice din oras…

Mersul Trenurilor

Soferi de taxi, asteptandu-si clientii…pentru cei care sunt de parere ca Ucraina doar ce a descoperit focul, se poate observa influenta vestica…McDonalds! Cel putin mancarea nu va fi o problema majora, gandeam noi atunci 🙂

Vokzal Centralnii (Gara Centrala – n.r.)

Inaintăm pe strada Symona Petlyury pana în capat, cotim dreapta pe bulevardul Taras Shevchenko și tot în fata pana la Bessarabia Market. Bulevarde mari in stil sovietic, clădiri ale căror stiluri arhitecturale încântă privirea la fiecare pas. Facem stânga pe Kreschatik și rămânem impresionați de imensul spațiu ce se desfășoară sub ochii nostri. Kyivstar (una dintre companiile ucrainiene de telefonie) se deschide la ora 10, noi suntem la McDonalds sa ne hrănim un pic, ne miram de preturi și profitam de wifi intre timp.

Strada Symona Petlyury

Trecere de pietoni din Kiev

Arhitectura stradala

Bulevardul Taras Shevchenko, hotelul Hilton Kiev

Catedrala Sf. Vladimir

Muzeul Taras Shevchenko, bustul poetului

Arhitectura stradala + marshrutka galbena

Arhitectura stradala

Bessarabia Market…peste cativa metri, spre stanga vom ajunge pe cea mai importanta strada a Kiev-ului…Kreschatik

Magazin Huawei in Kiev

TUM (citit tsum) este un Mall aflat pe principala strada din Kiev

Kyivrada (primaria Kiev-ului)

Strada Kreschatik…in weekend se transforma in pietonala, circulatia masinilor fiind strict interzisa

Fara cuvinte

Maidan Nezalezhnosti, Kiev, Ucraina…locul care a făcut faimos orașul datorita Revoluției Portocalii din 2004 și mai recent datorita Euromaidanului din 2013 – 2014 când au avut loc proteste fata de decizia guvernului de la Kiev din 21 Noiembrie 2013 de a se alatura Uniunii Euroasiatice, condusa de Rusia și nu Uniunii Europene. Ce a urmat știți cu toții: anexarea peninsulei Crimeea de către Rusia și proclamarea republicilor populare Donetsk și Lugansk, nerecunoscute de comunitatea internațională, la fel ca Transnistria, Abhazia și Osetia de Sud.

Prin comparatie, cum arata maidanul in timpul revolutiei din 2013- 2014…sursa: https://www.sott.net

Surprinzător de putini turiști, câțiva englezi, sud-americani și 2 asiatici, ca cei din urma trebuie sa fie peste tot 🙂 Au multe pasaje subterane ce asigura trecerea dintr-o parte în cealaltă a străzii, și care sunt transformate în mini-mall-uri care vând orice va puteți închipui: de la flori, obiecte de artizanat la fulare cu Sahtior Donetsk, monezi și căciuli de blana cu urechi, cum aveau bunicii nostri.

Hotel Kreschatik, „cartierul general” pentru urmatoarele trei nopti

Dacă cumva va întrebați cum ne descurcam cu limba, ei bine, am reținut următoarele (nu sunt scrise neapărat corect, și se bazează mult pe pronuntie):

Dva – cifra 2 (de la McDonalds de azi-dimineata);
Biliety – bilete (de la însoțitoarea de vagon);
Poezd – tren;
Spasiba – mulțumesc (rusa);
Pajalusta – cu placere (rusa);
Apteka – farmacie (sunt peste tot și au o cruce verde);
Arenda – de închiriat (și astea sunt peste tot și au un nr de telefon afisat);
Piza (scris піца) – pizza;
Suși (scris суші) – sushi (și astea sunt peste tot);

Cam astea îmi vin în minte acum. Orice nu e în engleza sau bilingv, necesita semne. In camera avem televizor LCD, însă în afara de BBC, euronews și Fashion TV, totul e în ucraineana, poloneza și araba. Deci ori știri ori moda. Mai este și programul cu reclame al hotelului plasat strategic pe canalul 1.

Metroul din Kiev, cu cele 3 linii ale sale (rosu, verde și albastru) te duce la majoritatea obiectivelor turistice sau măcar în apropierea lor. Se folosesc jetoane (si nu biliety), care se cumpără de la KACA (casa) sau de la automate unde bagi banii și primești automat jetoanele. Noi am ales prima varianta. Un jeton costa 5 grivne (~ 0.71 RON), care se introduce în turnichet, și când se face verde, treci. Pentru a se preveni abuzul, se vinde 1 jeton / persoana. Nu are rost sa menționez ca, odată întrat, poți sa mergi unde vrei și cât vrei, pe toată rețeaua, atâta timp cât nu ieși la suprafață. Este foarte ușor sa te orientezi la metrou, pt ca semnele sunt bilingve: ucraineana și engleza (mulțumim EURO 2012)!

Cumparam bilete la metrou in statia Kreschatik

Coboram cu scara rulanta

Statia Postova Ploscha

Metrou

Prima destinație de astăzi a fost pe malul fluviului Nipru, al 3-lea ca lungime din Europa după Volga și Dunăre. Multe ambarcatiuni pregătite pentru arenda își așteptau clientii…pe malul celalalt, kievenii au amenajat plaje, care, am înțeles ca în weekend sunt pline de oameni veniți sa se relaxeze.

Portul Kiev

Fluviul Nipru

De pe malul Niprului, trebuia sa ajungem la Catedrala Sfântului Mihail, și nu exista mijloc de transport mai la îndemână decât funicularul. Are doar 2 stații si a fost construit între 1902-1905, făcând legătură între cartierul Podil și Orașul Vechi. Ecartamentul este de 1200mm și distanta dintre cele 2 stații de 238 metri pe o panta cu înclinare de 36%. Prețul unei călătorii este de 4 grivne (~ 0.60 RON) / persoana.

Cum ajungem în stația de sus, cumpărăm 2 sticle de apa plata (voda negazowana) cu 30 grivne (~ 4.5 RON), mergem 50 metri și ajungem la Catedrala Sfântului Mihail. A fost construita de printul Sviatopolk în 1108 și distrusa de către regimul sovietic în 1930 pentru ca la „nu avea valoare istorica”. Reconstructia ei se termina în anul 2000. Exteriorul albastru cu turlele aurii seamăna izbitor de mult cu steagul Ucrainei. La ieșire găsim statuile prințesei Olga, Apostolul Andrei, Sf. Cyrill si Sf. Mephodius.

Catedrala Sf. Mihail

Catedrala Sf. Mihail – turnul clopotnita

Statuile prințesei Olga, Apostolul Andrei, Sf. Cyrill si Sf. Mephodius

Privind drept în fata se observa alta capodopera arhitecturala și anume Catedrala Sfânta Sofia, cu turlele ei verzi. După câteva minute, ajungem în piața din fata catedralei, unde se afla și statuia lui Bogdan Hmelnițki. Bogdan este privit ca un erou al națiunii în Ucraina, el fiind cel care a pus bazele viitorului Ucrainei. Plătim taxa de intrare la Sf. Sofia, 40 grivne / 2 persoane (~ 5.60 RON) și intram sa vizitam complexul.

Catedrala Sf. Sofia

Mergem mai departe timp de 15 min pe jos pana la stația de metrou Zoloti Vorota, de unde ne îndreptăm spre Lavra Pecherska, complexul de mănăstiri incluse în patrimoniul UNESCO. Ieșim din subteran la Arsenalna, cea mai adâncă stație de metrou din lume (-105.5 metri). Trecem pe lângă Saliut Hotel, faimos pentru forma sa cilindrica, și ajungem în Parcul Gloriei Eterne, cu obeliscul și flacăra eterna, monumente închinate victimelor din cel de-al doilea război mondial. Tot aici se găsește monumentul victimelor Holodomorului, cunoscut ca Genocidul Ucrainean (cauzat de politica agricola a lui Stalin), și care a avut ca scop distrugerea poporului ucrainean prin foametea din 1932-1933.

Zoloti Vorota – portile vechi ale orasului

Hotel Saliut

Monumentul eroilor si flacara eterna

Ajungem la Lavra Pecherska, luam biletele (140 grivne, ~ 19.40 RON / 2 persoane) și intram. Complexul este uriaș și cuprinde mai multe lăcașuri de cult, toate cu turlele aurite. Cred ca pentru a le vedea pe toate, ai nevoie de 1 zi întreaga. Totul este atent aranjat, curat și păstrat în cele mai bune condiții. Însă la Lavra, s-a întâmplat un lucru neașteptat: în timp ce ne plimbam pe aleile pietruite, ni s-a părut ca auzeam pe cineva vorbind într-o limba diferita! Pe care noi, cumva, o înțelegeam! Era romana! Ultima data când întâlnisem pe cineva care vorbea romana fusese la Vadu Siretului, în urma cu 2 zile…Un grup de oameni la vreo 60-65 ani, împreună cu un părinte, care încerca să le explice ca urmează sa urce o porțiune de drum și cine nu se simte în stare, se poate întoarce la masina…eram atât de fermecați, încât ne-am oprit sa ascultam… Am început sa chicotim și pana ne-am dezmeticit, grupul luase cu asalt urcarea dealului ce ii ducea spre clopotnita de la Lavra. Am zărit și faimoasa statuie Mama Ucraina, dar fiind destul de obosiți am hotărât sa facem cale-ntoarsa spre hotel. Pe drumul de întoarcere, am dat peste un magazin de ciocolata Roshen, cu niște pisici în fata, și am dat atacul la ciocolata.

Lavra Pecherska – clopotnita

Una din multele biserici din complexul Lavra

Statuia „Mama Ucraina” vazuta de la Lavra Pecherska (cu proxima ocazie cand ajung la Kiev ma duc sa o vizitez, promit!)

Ajungem pe Maidan și ne oprim la o terasa sa mâncăm. Comand mâncare tradițională: borș ucrainean cu smântână și vareniki cu cartofi…vareniki sunt de fapt un fel de colțunași, însă în România sunt considerați desert, având de obicei umpluturi dulci…meniu: felul 1, felul 2, desert, 3 băuturi; preț / 2 persoane: 700 grivne (~ 98.70 RON)…și asta în buricul Kievului…nu are rost sa spun ca a fost delicios, iar eu nu sunt omul care sa mănânce borș în mod normal, dar asta m-a cucerit.

Bors ucrainean

Vareniki

Shokoladnita

McDonalds, varianta slava

Nu puteam sa vin la Kiev și sa nu scriu câteva rânduri și despre fotbal…

Cu 28 de campionate (din care 13 ale URSS), 20 de cupe ale Ucrainei (din care 9 ale URSS), 3 titluri europene (Cupa Cupelor de 2 ori și 1 Super Cupa a Europei), Dinamo Kiev este un adevarat fenomen în Ucraina. Si în Cernăuți, Vinnitsa sau Kazatin poți vedea inscripția FCDK pe toate gardurile, iar grafitti-ul este la fel de omniprezent în capitala, chiar și pe bulevardul principal, după cum se vede în poza de mai jos…gasesti tricouri, șepci, fulare, steaguri, brelocuri, haine pentru animale de companie, brichete, etc…

Toate acestea stau lângă altele cu inscriptia „Putin khuylo!” și care se traduce în engleza „Putin is a d******d”. Expresia a apărut în 2014, pe când orașul Harkov trecea prin tulburări civile și a devenit celebra când fanii echipelor Dinamo Kiev și Sahtior Donetsk, au lăsat rivalitatea deoparte și au cantat împreună în semn de protest fata de anexarea peninsulei Crimeea. Video-ul se poate vedea pe YouTube. Mai târziu, suporterii celorlalte cluburi din campionatul Ucrainei au preluat expresia și au folosit-o la rândul lor pentru a-și manifesta dezacordul fata de situația politica din tara.

Un exemplu ca sportul poate uni o națiune, indiferent de rivalitățile dintre cluburi sau galerii, oricât ar fi ele de vechi.

Dacă ar fi mers vagonul direct Kiev – Viena am fi văzut și vestul Ucrainei, insa UZ-ul s-a gândit sa facă lucrări de infrastructura tocmai acum…
Zborul cu WizzAir a decurs conform așteptărilor:
Decolare Kiev…nori…nori…nori…aterizare Budapesta

Aeroportul International Igor Sikorski (Zhulyany)

Wizzair Kiev Zhulyany – Budapesta Liszt Ferenc

A fost o experienta extraordinara de viata…ne simțim mai bogați sufletește, mai încrezători în forțele proprii și poate mai toleranți cu cei din jurul nostru…
Nu am cautat nici faima, nici laude, ci am dorit sa arătăm ca exista locuri mai puțin frecventate de romani, unde obiectivele turistice rivalizează cu cele din Vest, uneori chiar la un preț mai redus. Ne-am permis poate ceea ce pentru unii este prea prețios: timp…luxul de a avea timp și de a petrece 36 ore în tren, privind pe geam cum satele și orașele se insira unul după altul. Cu ocazia asta am constatat ca de fapt și cei din est sunt oameni exact ca noi. Si ei muncesc, trăiesc, iubesc și experimentează aceleasi trăiri și griji ca și restul. Kievul este o destinație prea puțin promovata în Vest, și asta se vede din fluxul scăzut de turiști straini. Vizitati Kievul pana nu devine comercial, și cât preturile sunt încă extrem de scăzute după standardele din Vest!

Dacă am reușit sa facem un pic de lumina, oferind niște informații cu privire la o tara despre care exista multe prejudecati (foarte multe dintre ele, neîntemeiate), și la care mulți dintre noi nu se gândesc în mod normal aproape deloc, daramite sa meargă într-un concediu, atunci aceasta calatorie și-a atins scopul.

Acestea fiind spuse, tragem cortina peste aceasta experienta frumoasa…Am ajuns acasă, plini de amintiri, obosiți, dar bucuroși ca totul s-a terminat cu bine…